Nyheter

Här hittar du intressant material inom området dold psykisk ohälsa på arbetsplatsen; kunskapsartiklar, länkar till externa resurser, nyhetsartiklar, information om aktuella kundaktiviteter, föreläsningar och vad som är på gång.

3 tips för välmående och hållbar prestation

När blir stress ett problem?
Det är kväll och mobilen plingar till när ett jobbmejl trillar in. Någon vill dig något, har en fråga eller en uppgift som du ska lösa. Hur reagerar du? Svaret är antagligen att du under vissa perioder knappt reagerar alls. Det är helt okej att få ett mejl fast du sitter framför en tv-serie, du låter det vara eller lägger en minut på att svara. Under andra perioder i ditt liv, reagerar du kanske precis tvärtom. Pulsen går upp, du blir irriterad och får ont i magen. Det är redan så mycket som snurrar i huvudet just nu, din tid är maxad och det känns övermäktigt med en sak till på att göra-listan.

När det råder en obalans mellan krav och resurser blir vi sårbara för stress. Oftast handlar det om att du har alltför många och krävande krav i förhållande till din tid eller förmåga, och att du kanske inte får tillräcklig uppbackning av chef eller familj. Det kan också vara att kraven är för lågt ställda och att du känner en överkapacitet. En obalans mellan krav och resurser – oavsett om det är på jobbet eller privat – medför att också små händelser i vardagen kan göra dig stressad, få dig att grubbla och prioritera krav framför återhämtning. Det kan förstås fungera ett tag, men i längden blir en sådan åtstramning av livet ett problem. När stress går från att vara tillfällig till långdragen blir den en risk för din hälsa.


Välmående gör att du kan prestera
En vanlig missuppfattning är att prestation handlar om att maxa tempot, prioritera bort sömnen och fritiden för att kunna fokusera på jobbet. I själva verket visar forskning att det är precis tvärtom. En välmående kropp och hjärna har de bästa förutsättningarna att prestera.

Med välmående menas flera saker. Dels handlar det om regelbunden återhämtning – inte bara sömn, utan också meningsfulla aktiviteter vid sidan av alla krav. Optimal återhämtning innebär att du är närvarande i det du upplever här och nu: det du ser, hör, känner, smakar, i umgänget, naturen, eller den fysiska upplevelsen. Välmående handlar också om att lägga tid på de relationer som är viktiga för dig, att vårda och utveckla dem. Slutligen handlar välmående om att känna att man lever i enlighet med sina grundläggande värderingar, kort sagt: lever det liv man vill leva.

Hållbar prestation förutsätter en hjärna som orkar koncentrera sig, som kan fokusera, fatta beslut och sortera information. En person som prioriterar välmående, är också en person som har förutsättningar att orka prestera över tid.


3 tips för välmående och hållbar prestation:

  1. Se till att både kroppen och hjärnan får regelbunden återhämtning – dels i form av sömn, och dels i form av aktiviteter som känns lustfyllda och meningsfulla för dig, där du kan släppa fokus på alla ”måsten” och ”borden”.
  2. Se över dina sömnrutiner. Det är viktigt att hjälpa kropp och hjärna att varva ner i god tid innan sänggående. Drick inte kaffe på kvällen, ta inte med dig jobbet till sovrummet, försök att lägga dig ungefär samma tid varje kväll och se till att ha en bra sovmiljö.
  3. Prioritera utifrån dina innersta värderingar, och inte utifrån krav. Vad ger dig mening och tillfredsställelse? Vilka relationer värdesätter du? Vad är viktigast för dig?

Att lära sig att förebygga stress är både intelligent och ansvarsfullt. Våra kvalitetssäkrade utbildnings- och behandlingsprogram för stress hjälper dig att utveckla en hållbar livsstil och god livskvalitet med utgångspunkt i det som du värdesätter, både i ditt arbete och privatliv. Du får utforska vilka förändringar just du behöver för att må bra och vi lägger upp en hållbar plan för stegvis förändring. Fokus ligger på värderingar, konkret beteendeförändring, strategier för stresshantering och tekniker för effektiv återhämtning, med målet att stärka din förmåga att hantera stress och andra utmaningar i vardagen.


Orolig för en medarbetare? Eller dig själv? Någon i din närhet? Det finns hjälp.

Av egna erfarenheter vet vi att alkohol- och drogproblem, spelberoende, stress och medberoende slår hårt mot individen och arbetsplatsen. Är du som chef eller HR orolig för en medarbetare? Är du kollega eller anhörig till en person som behöver hjälp? Eller är du orolig för egen del?

Ring oss på telefon 08 24 32 00 eller fyll i kontaktrutan så hör vi av oss.
Du får stämma av dina funderingar med en expert som vid behov hjälper dig vidare. Kontakten medför inga förpliktelser eller kostnader och du kan vara anonym.