Nyheter

Här hittar du intressant material inom området dold psykisk ohälsa på arbetsplatsen; kunskapsartiklar, länkar till externa resurser, nyhetsartiklar, information om aktuella kundaktiviteter, föreläsningar och vad som är på gång.

Vikten av återhämtning vid stress

Vi lever numera i ett 24/7-samhälle där vi alltid förväntas vara uppkopplade och tillgängliga. Redo att göra ännu mer. Ännu fortare. Alltid på topp. Något som har medfört att allt fler drabbas av stressrelaterade besvär och sjukdomar. Detta betyder dock inte att samtliga former av stress är ohälsosamma. Framförallt är det stress utan återhämtning som är farligt.

 

Innehåll 

  • Stress – inte bara farligt
  • Tecken på en ohållbar situation
  • 5 tips för maximal återhämtning
  • Ta hjälp av vårt stressprogram

 

Stress – inte bara farligt  

Trots att de stressrelaterade besvären har blivit ett stort samhällsproblem finns det en felaktig bild om att all form av stress skulle vara farligt. Så är dock inte fallet. Vanligtvis brukar man prata om positiv och negativ stress. Också kallat för kort- och långvarig stress.

De positiva stresseffekterna får de flesta av oss uppleva varje vecka. Troligtvis flera gånger i veckan. Kanske har den stressiga känslan krupit över dig inför en tight deadline på jobbet? Eller också inför ett kommande föredrag för många människor? Detta är helt normalt och får dig faktiskt att fokusera och prestera bättre.

Läs också: Vad är stress?

När utmaningar som dessa uppkommer allt för ofta och kroppen inte får nog med tid till återhämtning, riskerar man däremot att utveckla långvarig stress. Något som över tid kan leda till allvarlig psykisk ohälsa i form av b.la. nedstämdhet, depression, ökad oro, panikångestattacker samt utmattningssyndrom.

 

Tecken på en ohållbar situation

För att minimera riskerna att råka ut för långvarig stress gäller det att lära sig känna igen kroppens signaler i tid och bli bättre på återhämtning. Nedan delar vi med oss av tre tecken som kan tyda på långvarig stress:

1. Du sover väldigt dåligt – Om du plötsligt eller gradvis börjat få svårigheter att somna, alternativt sover oroligt under natten, kan detta vara ett tecken på att du är för stressad.

2. Du är allt mer lättirriterad – En annan varningssignal som kan tyda på för mycket stress är ett försämrat humör och ökad nedstämdhet. Kanske reagerar du med irritation och ilska i situationer på ett sätt som du inte känner igen. Och kanske börjar du gråta över småsaker.

3. Du får ett sämre korttidsminne – Ytterligare en konsekvens av att hjärnan inte får återhämta sig är att den får det besvärligare att placera alla tankar. Något som kan leda till att minnet försämras. Speciellt korttidsminnet.

Om du vill lära dig fler varningssignaler kan du med fördel läsa vår tidigare artikel ”Hur vet man om man är stressad?”.

 

5 tips för maximal återhämtning 

Nu när du har större förståelse för de olika typerna av stress och vilka tecken som tyder på att din situation är ohållbar, tänkte vi dela med oss av fem tips för att maximera din återhämtning:

1. Prioritera rätt saker – En av de viktigaste sakerna man måste lära sig för att minska stressen är att lära sig prioritera rätt. Du måste inse att du inte är kapabel att göra allt på en och samma gång. En del uppgifter får ta tid.

2. Slå av notifikationer från jobbmejlen – Som nämnts inledningsvis förväntas vi idag att vara uppkopplade och tillgängliga dygnet runt. Något som har blivit väldigt enkelt med dagens teknik. För att ge både kropp och knopp tid till återhämtning gäller det dock att lämna jobbet på jobbet. Slå av notifikationer från jobbmejlen eller ännu bättre – logga ut helt och hållet!

3. Ge dig själv ”egentid” – För att återhämta sig på bästa gäller det att göra saker som man tycker om. Avsätt därför ett par timmar i veckan där du kan göra exakt vad du vill. Oavsett om det är att läsa en bok, ligga i soffan och koppla av eller umgås med dina vänner.

4. Motionera och rör på dig – Att vara aktiv och röra på sig är väldigt viktigt för att kroppen och huvudet ska återhämta sig. Detta betyder dock inte att du behöver bli någon elitidrottare. Det räcker med att ta en promenad om dagen. Ett bra tips är att gå till och från jobbet om du har möjlighet till det.

5. Se till att få tillräckligt med sömn – Viktigaste av allt är dock sömnen. Utan en ordentlig nattsömn är det svårt för kroppen att återhämta sig. Se därför till att både varva ner och lägga dig i tid.

 

Ta hjälp av vårt stressprogram 

Om du upplever en eller flera av dessa symtom och känner att det är dags att ta kontroll över stressen i ditt liv, kan du med fördel gå vårt stressprogram. Genom vårt program arbetar vi förebyggande mot stress innan den hinner utvecklas till psykisk ohälsa som utmattningssyndrom och depression.

Programmet är särskilt framtaget för yrkesverksamma klienter som upplever symptom som ökad oro, sömnsvårigheter och försämrat minne, men ännu inte utvecklat den allvarligaste formen av problem. Det passar också de som vill lära sig att hantera stress och stora utmaningar i livet.


Orolig för en medarbetare? Eller dig själv? Någon i din närhet? Det finns hjälp.

Av egna erfarenheter vet vi att alkohol- och drogproblem, spelberoende, stress och medberoende slår hårt mot individen och arbetsplatsen. Är du som chef eller HR orolig för en medarbetare? Är du kollega eller anhörig till en person som behöver hjälp? Eller är du orolig för egen del?

Ring oss på telefon 08 24 32 00 eller fyll i kontaktrutan så hör vi av oss.
Du får stämma av dina funderingar med en expert som vid behov hjälper dig vidare. Kontakten medför inga förpliktelser eller kostnader och du kan vara anonym.