Nyheter

Här hittar du intressant material inom området dold psykisk ohälsa på arbetsplatsen; kunskapsartiklar, länkar till externa resurser, nyhetsartiklar, information om aktuella kundaktiviteter, föreläsningar och vad som är på gång.

Fem tips för att minska julstressen

Vår psykolog & behandlingschef Sara Pankowski ger konkreta tips för att minska julstressen och få den jul du verkligen värdesätter 

 

Vad värdesätter du med julen?

Kanske är det ett dignande julbord med hemlagade godsaker eller genomtänkta paket under granen. Ett pyntat hem och ett dukat bord. Tryggheten i traditionerna.

Kanske är det samvaron med personer som du bryr dig om. Samtalen, eller den delade tystnaden.

Kanske handlar det istället om att få tid för återhämtning och reflektion, med eller utan julattiraljer.

Försök att ringa in det som du personligen värdesätter allra mest med julen. Vad ger din jul mening?

På sociala medier exponeras vi för den ”perfekta” julen, med tindrande barn, pepparkaksbak, vackra dekorationer och relationer i full harmoni. Den bild vi har av hur julen bör vara, är inte alltid förenlig med de faktiska förutsättningarna, eller det som du värdesätter med julen när det väl kommer till kritan.

De flesta brukar landa i att julen för dem, i grund och botten handlar om en upplevelse. En känsla eller stämning som egentligen inte har något att göra med huruvida julgodiset är hemmagjort, hur många paket barnen fick eller om hemmet är bildskönt. Ändå tenderar vi att under julförberedelserna fokusera på alla ”borden” och ”måsten”. Julen blir lätt prestationsbaserad istället för värdebaserad.

Många jultraditioner kommer från en annan tid, med exempelvis hemmafruar, tjänstefolk eller flergenerationsboende. Idag har vi inte samma förutsättningar att lägga den tiden på förberedelser. Det kan också finnas andra typer av traditioner som handlar om för mycket alkohol, konflikter, ensamhet. Att förändra en invand tradition kan ta tid och väcka motstånd. Skuld och dåligt samvete är dock sällan goda utgångspunkter för beteenden.

Försök istället att ta utgångspunkt i hur du vill kunna känna dig under julen. Vilka aktiviteter kan du fokusera på för att julen ska vara meningsfull för dig? Vilka aktiviteter kan du prioritera bort eller förändra? Välj en riktning som är hållbar, både innan, under och efter julen.

1. Välj riktning. Tydliggör för dig själv vad du värdesätter med julen. Vad känns meningsfullt?

2. Lär av dina erfarenheter. Fundera på hur din jul blev förra året. När under julförberedelserna fokuserade du på sådant som gav dig värde och mening? När blev det kravfyllt och stressigt? På vilket sätt kan du göra annorlunda detta år?

3. Avgränsa. Plocka bort ett par konkreta saker från julförberedelserna. Hitta kärnan – det som är viktigt för dig på riktigt. Julbordet – vilken mat kan ni vara utan? Vad kan ni köpa istället för att göra själva? Kan ni ge varandra färre presenter eller kanske hoppa över paketen helt? Kan någon del av hemmet faktiskt få förbli stökig? Vad kan du välja att säga nej till för att frigöra tid till det som känns viktigt?

4. Vem i familjen kan göra vad? Kan ni göra något av det du brukar göra själv tillsammans istället? Kan gästerna bidra? Låt alla bidra, även barnen.

5. Välj ditt fokus. Hur ska du fokusera för att få utrymme att uppleva det som du värdesätter med julen? Hur ska du göra för att vara närvarande?


Känner du en oro för dig själv eller någon i din närhet? Det finns hjälp.

Känner du en oro för dig själv eller någon i din närhet? Det finns hjälp.
Av egna erfarenheter vet vi att dold psykisk ohälsa slår hårt mot individen och arbetsplatsen. Är du som chef eller HR orolig för en medarbetare? Är du kollega eller anhörig till en person som behöver hjälp? Eller är du orolig för egen del?

Ring oss på telefon 08 24 32 00 eller fyll i kontaktrutan så hör vi av oss.
Du får stämma av dina funderingar med en expert som vid behov hjälper dig vidare. Kontakten medför inga förpliktelser eller kostnader och du kan vara anonym.