Nyheter

Här hittar du intressant material inom området dold psykisk ohälsa på arbetsplatsen; kunskapsartiklar, länkar till externa resurser, nyhetsartiklar, information om aktuella kundaktiviteter, föreläsningar och vad som är på gång.

7 tips på hur man hanterar stress

Att lära sig hantera stress är någonting som alla borde göra. Det är något som kommer ge dig ett lyckligare och hälsosammare liv. Både på och utanför jobbet. I denna artikel tänkte vi därför dela med oss av sju tips på hur man hanterar stress!

 

Innehåll 

  • Varför blir vi stressade?
  • Så hanterar du stressen
  • Ta hjälp av vårt stressprogram

 

Varför blir vi stressade?

Innan vi berättar mer om hur du hanterar stressen, tänkte vi börja med att reda ut för varför den uppstår från första början. Genom att förstå vad som händer i kroppen när du upplever stress kan du nämligen stärka ditt självförtroende och lära dig hantera den.

Stress är en naturlig känsla som har funnits hos människan ända sedan begynnelsen. Vår kropp och knopp reagerar idag på stressen på samma sätt som de gjorde för 40 000 år sedan. De utlösande stressfaktorerna har däremot förändrats.

Läs också: Vad är stress?

För 40 000 år sedan var det inte ovanligt att känslan av stress uppkom när vi var tvungna att springa från ett farligt djur på savannen. Idag är det däremot helt andra åligganden som får vårt adrenalin att pumpa och stressen att öka. Kanske är det en tight deadline på jobbet eller också förhållande som håller på att gå i kras?

Med andra ord framkallas alltså känslan av stress när vi ställs inför utmaningar som uppfattas som extra krävande. När vi upplever att vi inte har kontroll över situationen.

 

Så hanterar du stressen

Nu när du har bättre koll på varför stressen uppstår, tänkte vi dela med oss av sju tips på hur du kan lära dig att hantera den:

 

  1. Lär känna dig själv – För att kunna hantera känslan av stress är det viktigt att man känna sig själv. I vilka situationer uppstår stressen? Hur reagerar du på den? Vad är det som du faktiskt kan påverka i de situationer som framkallar denna känsla?

 

  1. Lär dig att prioritera – Oftast är det inte bara en enda situation som framkallar stress. Speciellt inte om du upplever långvarig stress. Man upplever att problemen hopar sig och att situationen bara blir värre och värre. Det är därför viktigt att man lär sig att prioritera. Vad är viktigt och vad är mindre viktigt? Vilka saker är det som du behöver ta ett grepp om i första hand?

 

  1. Lämna jobbet på jobbet – I takt med att vi blir allt mer arbetsbelastade tar många med sig jobbet hem. Man ser till att alltid vara tillgänglig, svara på mejl och förbereda sig inför morgondagens uppgifter. Något som spär på känslan av stress. Se därför till att lämna jobbet på jobbet och försök hitta en balans mellan familj, arbete och fritid!

 

  1. Återhämta dig – Att få tid, eller rättare sagt ta sig tid, till återhämtning är en av de viktigaste faktorerna för att förbättra ditt välmående. Se till att du har tid för dig själv och kan ägna dig till sådant som du tycker om. Fritidsaktiviteter eller mer tid tillsammans med familjen. Att få tillräckligt med sömn är också viktigt för återhämtningen.

 

  1. Sätt realistiska mål – Idag har de flesta väldigt höga krav på sig själv. Man har många mål som ska uppfyllas och det räcker inte med att vara genomsnittlig. Inget annat än att vara bäst duger. Detta beteende är en stor anledning till att allt fler upplever stressrelaterade problem. Lär dig istället att känna dina egna begränsningar och sätt realistiska mål därefter.

 

  1. Aktivera dig – Att motionera och röra på sig hjälper till att rensa huvudet. Det gör att du kan tänka klarare och bättre hantera stressen.

 

  1. Ät bra – På samma sätt som det är viktigt att aktivera sig, är det också viktigt att äta bra. Det betyder inte att du behöver ta till några extrema metoder, utan ät en normal och varierad kost!

 

Ta hjälp av vårt stressprogram

Är du orolig för den stress du känner och vill lära dig att hantera den? Då kan du med fördel ta hjälp av vårt stressprogram. Ett program som syftar till att förebygga och reducera stress redan innan den hinner utvecklas till allvarlig psykisk ohälsa.

Vårt program särskilt utformat för yrkesverksamma klienter som upplever tydliga symptom – som t.ex. ökad oro, sömnsvårigheter och försämrat minne – men ännu inte har utvecklat den allvarligaste formen av problem. Det passar också de som vill lära sig att hantera stress och stora utmaningar i livet.


Känner du en oro för dig själv eller någon i din närhet? Det finns hjälp.

Känner du en oro för dig själv eller någon i din närhet? Det finns hjälp.
Av egna erfarenheter vet vi att dold psykisk ohälsa slår hårt mot individen och arbetsplatsen. Är du som chef eller HR orolig för en medarbetare? Är du kollega eller anhörig till en person som behöver hjälp? Eller är du orolig för egen del?

Ring oss på telefon 08 24 32 00 eller fyll i kontaktrutan så hör vi av oss.
Du får stämma av dina funderingar med en expert som vid behov hjälper dig vidare. Kontakten medför inga förpliktelser eller kostnader och du kan vara anonym.