Nyheter

Här hittar du intressant material inom området dold psykisk ohälsa på arbetsplatsen; kunskapsartiklar, länkar till externa resurser, nyhetsartiklar, information om aktuella kundaktiviteter, föreläsningar och vad som är på gång.

Hur vet man om man är stressad?

På grund utav en ökad press av att alltid prestera på topp, både i privat- och arbetslivet, har andelen människor som lider utav långvarig stress ökat markant. Den har till och med blivit till ett allvarligt samhällsproblem som inte minst gör sig synlig på våra arbetsplatser. Men hur vet man om man är stressad?

Innehåll:

  • Orsaker till stress
  • Symptom på stress
  • Ta hjälp av vårt stressprogram

 

Orsaker till stress

Stress är en naturlig känsloreaktion som finns hos alla människor. Det är en känsla som uppstår när vi ställs inför en utmaning eller situation där vi känner att vi inte har möjlighet att påverka utgången. Det kan exempelvis handla om att man ställs inför en krävande uppgift på jobbet, blir tvungen att hålla ett tal på din bästa väns bröllop eller också måste ta tag i skattedeklarationen.

Som du märker kan stress orsakas av i princip vilka situationer som helst och eftersom vi alla är olika påverkas vi också av olika utmaningar. Någonting som framkallar stress hos en person behöver alltså inte nödvändigtvis göra det för någon annan. Med det sagt så är all stress per automatik inte dålig.

Läs också: Hur undviker man stress på jobbet?

I vissa situationer kan stressen faktiskt påverka oss positivt och leda till att vi blir mer skärpta. Det kan exempelvis handla om den där krävande uppgiften på jobbet, där stressen gör oss mer kapabla till att slutföra arbetsuppgiften. Detta kallas för kortvarig stress och påverkar oss alltså positivt. Den är rent av livsnödvändig för oss människor!

Ställs du däremot för flertalet påfrestande utmaningar samtidigt, kanske både privat och på jobbet, kan det istället påverka dig negativt. Detta sker när kropp och knopp inte får tid till att återhämta sig och kallas för långvarig stress.

 

Symptom på stress

Så, hur vet man då att stressen i sitt liv är alldeles för hög och varit närvarande på tok för länge? Många gånger kan det vara svårt att tyda kroppens signaler och symptomen kan även variera från person till person. Vanliga stressymptom är dock:

  1. Försämrad sömn – Om du har svårigheter att somna om kvällarna eller också sover väldigt dåligt under nätterna, kan detta vara ett tydligt tecken på att du är stressad. Detta beror på att hjärnan tolkar signalerna som att den är utsatt för hot och därför slappnar den inte heller av.
  2. Ökad nedstämdhet – När hjärnan endast fokuserar på att undvika faror och handskas med påfrestande situationer, har den också en tendens att ge oss en mer negativ syn på allt annat. Något som i sin tur leder till en ökad nedstämdhet, ångest, oro, utmattning och även depression.
  3. Försämrat immunförsvar – Om du tidigare varit frisk för det mesta, men nu råkar ut för förkylningar och infektioner allt oftare och under allt längre perioder, kan detta vara ett tecken på långvarig stress.
  4. Ont i kroppen – En öm kropp med problem i muskler och leder kan vara ett tecken på att stressen varit närvarande allt för länge. När vi reagerar på dessa utmanande situationer spänner vi nämligen omedvetet våra muskler i axlar, nacke och huvud, vilket snabbt leder till smärta.
  5.  Försämrat minne – När vår hjärna får för många saker att tänka på har den svårt att placera alla tankar i rätt fack, vilket i sin tur kan leda till ett försämrat korttidsminne.
  6. En mage i uppror – Vår mage kan skicka tydliga signaler på att vi är stressade. Många gånger genom en ökad ömhet och svullnad. Utöver detta kan en del även uppleva en minskad matlust medan andra kan erfara den totala motsatsen – en ökad aptit.
  7. Koncentrationssvårigheter – En annan konsekvens som också hänger ihop med den dåliga sömnen är ökade koncentrationssvårigheter. Om du känner att det är svårt att fokusera på dina arbetsuppgifter och upplever att du ”står och trampar” på ett och samma ställe, kan detta vara ett tydligt tecken på stress.

 

Ta hjälp av vårt stressprogram

Om du upplever en eller flera av dessa symtom och känner att det är dags att ta kontroll över stressen i ditt, kan du med fördel gå vårt stressprogram. Genom vårt program arbetar vi förebyggande mot stress innan den hinner utvecklas till psykisk ohälsa som utmattningssyndrom och depression.

Programmet är särskilt framtaget för yrkesverksamma klienter som upplever symptom som ökad oro, sömnsvårigheter och försämrat minne, men ännu inte utvecklat den allvarligaste formen av problem. Det passar också de som vill lära sig att hantera stress och stora utmaningar i livet.


Känner du en oro för dig själv eller någon i din närhet? Det finns hjälp.

Känner du en oro för dig själv eller någon i din närhet? Det finns hjälp.
Av egna erfarenheter vet vi att dold psykisk ohälsa slår hårt mot individen och arbetsplatsen. Är du som chef eller HR orolig för en medarbetare? Är du kollega eller anhörig till en person som behöver hjälp? Eller är du orolig för egen del?

Ring oss på telefon 08 24 32 00 eller fyll i kontaktrutan så hör vi av oss.
Du får stämma av dina funderingar med en expert som vid behov hjälper dig vidare. Kontakten medför inga förpliktelser eller kostnader och du kan vara anonym.