Nyheter

Här hittar du intressant material inom området dold psykisk ohälsa på arbetsplatsen; kunskapsartiklar, länkar till externa resurser, nyhetsartiklar, information om aktuella kundaktiviteter, föreläsningar och vad som är på gång.

5 tips för att sluta dricka alkohol

Att sluta dricka alkohol kan vara en stor utmaning för de allra flesta, inte minst för dem som fastnat i ett missbruk. När man väl har lyckats sluta dricka är det däremot väldigt belönande, men vägen dit är oftast tuff. För att försöka underlätta detta tuffa åtagande tänkte vi därför dela med oss av fem tips för att sluta dricka alkohol!   

 

Innehåll 

  • Tre anledningar att sluta dricka
  • Vägen till en nykter vardag
  • Ta hjälp av vårt klientprogram

 

Tre anledningar att sluta dricka 

Det första steget mot en nykter vardag är att komma till insikt om sitt beroende eller sina skadliga alkoholvanor. För många kan detta vara svårt eftersom man inte omedelbart ser några större fördelar eller skäl till att sluta dricka alkohol. Det finns dock många anledningar till att sluta dricka och nedan hittar du en handfull av dem:

  1. Risken att drabbas av depression minskar – Undersökningar har visat att det finns ett stort samband mellan depression och ett stort alkoholintag. De som konsumerar stora mängder alkohol löper 2–4 gånger större risk att drabbas av depression. Genom att stoppa eller åtminstone minska intaget av alkohol minskar också risken att drabbas av depression.

 

  1. Din sömn kommer att förbättras – Många upplever att de sover bättre när de druckit alkohol, men faktum är att djupsömnen blir mycket sämre efter att man konsumerat alkoholhaltig dryck. Du må somna enklare men du vaknar inte upp lika utvilad. Genom att stoppa intaget av alkohol kommer du istället att få uppleva en bättre djupsömn och vakna upp mer utvilad.

 

  1. Du kommer att känna dig friskare – De flesta av oss har varit där. Man har vaknat upp sliten och funderat över vad som hände kvällen innan. Bakfylleångesten kommer sakta men säkert krypandes samtidigt som den vätskeersättande tabletten precis lösts upp i vattenglaset bredvid sängen.

Genom att stoppa intaget av alkoholhaltiga drycker kommer du istället att vakna upp utvilad, slippa bakfylleångesten och känna dig friskare. Och det är inte bara en ”känsla”, de hälsomässiga fördelarna med att sluta dricka är många!

 

Vägen till en nykter vardag 

Som nämnts tidigare är vägen till en nykter vardag oftast lång, krokig och full av farthinder. Att förändra sina djupt rotade alkoholvanor är ingenting som görs i en handvändning. För att försöka underlätta denna tuffa uppgift har vi därför samlat våra fem bästa tips för att sluta dricka alkohol:

Kom till självinsikt

Oberoende av problemets storlek är det omöjligt att lösa så länge man själv vägrar att komma till insikt eller saknar viljan att förändras. Det allra första steget till en nykter vardag är således att komma till självinsikt och erkänna problemet för sig själv.

Sätt upp en strategi

Efter att ha kommit till självinsikt är det en bra idé att sätta upp en plan som omfattar både mål och tillvägagångssätt. Vilka mål är det som ska uppnås och hur ska du ta dig dit?

Om ditt mål är att sluta dricka alkohol bör du fundera över hur det ska gå till. Ska du dra ner på konsumtionen gradvis eller sluta tvärt? Finns det andra saker som du måste göra för att kunna nå ditt mål?

Berätta för dina anhöriga

Eftersom alkohol är vanligt förekommande i många sociala sammanhang, kan sådana här förändringar bli påfrestande i dessa omgivningar. För att underlätta för både dig själv och dina anhöriga, är det viktigt att öppet berätta om den förändring du genomgår. Att be sin omgivning visa sitt stöd i frågan brukar också vara värdefullt.

Ägna tid åt annat 

Att konsumera alkohol tar upp väldigt mycket tid, både fysiskt och psykiskt. Speciellt om man försöker ändra sina alkoholvanor. Det är då vanligt att man känner ett kraftigt sug efter alkohol, vilket tar upp mycket tankeverksamhet.

För att istället föra tankarna till annat som är mer konstruktivt, brukar det vara positivt att aktivera sig och skaffa en hobby. Kanske upptäcker du att träning eller musik är din nya grej? Eller kanske vill du bara spendera mer tid med familjen.

Låt det ta tid

På samma sätt som det är viktigt att komma till självinsikt om problemet, är det också viktigt att man kommer underfund med att förändringen kommer att ta lång tid. Vilket är helt okej!

Bland det värsta du kan göra under denna tid är att börja beskylla dig själv för att det tar lång tid eller att du någon gång råkat dricka mer än du tänkt dig. Påminn dig istället om att du faktiskt vill förändras och att du är på god väg.

 

Ta hjälp av vårt klientprogram 

Att lyckas förändra sina skadliga alkoholvanor på egen hand är självklart fullt möjligt, men många gånger blir abstinensen och självklandrandet allt för påtagligt. Det kan därför kännas skönt att få en hjälpande hand som bistår en med stöd och förstår vad man går igenom. På Ljung & Sjöberg erbjuder vi hjälp genom våra resursintensiva klientprogram som på individnivå arbetar med beteendeförändring.

Våra klientprogram omfattar en rad olika områden, varav en utav dem är substansberoende. Synonymt för alla program är att de är resursintensiva och bygger på evidensbaserade metoder. Ring oss direkt på 08 24 32 00 eller fyll i kontaktformuläret nedan för att ta reda på hur vi kan hjälpa just dig att sluta dricka alkohol!


Orolig för en medarbetare? Eller dig själv? Någon i din närhet? Det finns hjälp.

Av egna erfarenheter vet vi att alkohol- och drogproblem, spelberoende, stress och medberoende slår hårt mot individen och arbetsplatsen. Är du som chef eller HR orolig för en medarbetare? Är du kollega eller anhörig till en person som behöver hjälp? Eller är du orolig för egen del?

Ring oss på telefon 08 24 32 00 eller fyll i kontaktrutan så hör vi av oss.
Du får stämma av dina funderingar med en expert som vid behov hjälper dig vidare. Kontakten medför inga förpliktelser eller kostnader och du kan vara anonym.