Nyheter

Här hittar du intressant material inom området dold psykisk ohälsa på arbetsplatsen; kunskapsartiklar, länkar till externa resurser, nyhetsartiklar, information om aktuella kundaktiviteter, föreläsningar och vad som är på gång.

5 anledningar att söka hjälp för stress

Stress har tillsammans med spelberoende blivit vår tids stora samhällsproblem. Som tur är finns det en väg tillbaka. Även om den kan vara lång och tuff. En vanlig utmaning är dock att många skäms över sina problem och därför inte söker hjälp för sin stress. Alternativt att man inte vet vilken hjälp som går att få. Något som vi i denna artikel tänkt försöka ändra på!

 

Innehåll 

  • Stressrelaterade problem – allt vanligare
  • Tre tydliga stressymptom
  • Därför bör du söka hjälp för stress
  • Ta hjälp av vårt stressprogram

 

Stressrelaterade problem – allt vanligare 

Som tidigare nämnts har de stressrelaterade besvären blivit ett av vår tids stora samhällsproblem. Bland annat har den medfört att fler drabbas av utmattningssyndrom, panikångestattacker och depressioner.

Läs också: Vad är stress?

En negativ utveckling som blir allt tydligare. Inte minst på våra arbetsplatser. Där har nämligen antalet sjukskrivningar för psykisk ohälsa, varav många av dem är kopplade till stress, fördubblats under de senaste åren. De står nu för över hälften av alla sjukskrivningar i Sverige.

 

Tre tydliga stressymptom

För att minska riskerna att drabbas av allvarligare problem som utmattningssyndrom och depressioner, samt lära sig skillnaden mellan positiv och negativ stress, gäller det att kunna tyda kroppens signaler; vilka symptom som tyder på att din situation är ohållbar. Till de tre vanligaste signalerna hör:

1. Din sömn försämras – Om du har svårigheter att somna eller sover dåligt under nätterna, kan detta vara ett tecken på att du är stressad. Hjärnan går helt enkelt på högvarv, vilket gör det svårt att slappna av och somna.

2. Det blir svårare att koncentrera sig – Ytterligare en konsekvens som hänger ihop med både stressen och den försämrade sömnen, är koncentrationssvårigheter. Har du exempelvis svårt att koncentrera dig på en arbetsuppgift, alternativt känner att du står och stampar på ett och samma ställe, kan detta tyda på en ohållbar situation.

3. Du får ett sämre korttidsminne – Ett annat vanligt problem som orsakas av stress är att korttidsminnet försämras.

 

För att lära dig fler varningssignaler kan du med fördel läsa vår tidigare artikel ”Hur vet man om man är stressad?”.

 

Därför bör du söka hjälp för stress

Som vi nämnde inledningsvis finns det många som skäms över sina stressrelaterade problem och därför inte söker hjälp. I andra fall handlar det helt enkelt om att man inte är medveten om att det går att söka hjälp för stress. Att våga ta hjälp är fördelaktigt av många anledningar:

1. Du får en ökad självkännedom – För att få ökad förståelse för problemet samt behovet av förändring, kommer du b.la. att få ingående information om vad stress är, hur den påverkar oss, vad som driver den och vilka konsekvenser den kan orsaka. Något som medför att du utvecklar självkännedom, vilken är nödvändig för att kunna förändras.

2. Du lär dig prioritera rätt – Att lära sig prioritera och veta vad som är viktigt på riktigt, är centralt för att undvika stressproblem. När du söker hjälp för stress får du därför lära dig att identifiera grundläggande värderingar inom olika livsområden, samt sätta upp realistiska mål baserade på dessa.

3. Du utvecklar en psykisk flexibilitet – En annan fördel med att söka hjälp är att du lär dig tekniker för att utveckla en psykisk flexibilitet. Något som gör att du kan förhålla dig bättre till påfrestande situationer. Inte minst på jobbet.

4. Du lär dig vilken återhämtning som fungerar – Ifall du har läst vår tidigare artikel ”Vikten av återhämtning vid stress”, är du troligtvis medveten om hur viktigt det är med återhämtning. När du tar hjälp får du därför lära dig vilken återhämtning som faktiskt fungerar!

5. Du inser att du inte är ensam – När man drabbas av stressrelaterade problem är det inte ovanligt att man känner sig väldigt ensam. Att ingen förstår vad det är man går igenom. Genom att ta hjälp inser du snabbt att du inte är ensam – det finns fler med samma problem som du.

 

Ta hjälp av vårt stressprogram 

Om du också känner att det är dags att ta kontroll över stressen i ditt liv, kan du med fördel genomgå vårt stressprogram. Ett resursintensivt program som hjälper dig att arbeta förebyggande mot stress, redan innan den hinner utvecklas till allvarlig psykisk ohälsa i form av b.la. utmattningssyndrom och depression.

Vårt program är framförallt utformat för yrkesverksamma personer som upplever symptom som ökad oro, sömnsvårigheter och försämrat minne, men ännu inte utvecklat den allvarligaste formen av problem.

Fyll i kontaktformuläret nedan eller ring oss direkt på 08 24 32 00 så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa just dig – varmt välkommen!


Känner du en oro för dig själv eller någon i din närhet? Det finns hjälp.

Känner du en oro för dig själv eller någon i din närhet? Det finns hjälp.
Av egna erfarenheter vet vi att dold psykisk ohälsa slår hårt mot individen och arbetsplatsen. Är du som chef eller HR orolig för en medarbetare? Är du kollega eller anhörig till en person som behöver hjälp? Eller är du orolig för egen del?

Ring oss på telefon 08 24 32 00 eller fyll i kontaktrutan så hör vi av oss.
Du får stämma av dina funderingar med en expert som vid behov hjälper dig vidare. Kontakten medför inga förpliktelser eller kostnader och du kan vara anonym.