Nyheter

Här hittar du intressant material inom området dold psykisk ohälsa på arbetsplatsen; kunskapsartiklar, länkar till externa resurser, nyhetsartiklar, information om aktuella kundaktiviteter, föreläsningar och vad som är på gång.

Stresshantering

Stress är någonting som drabbar allt fler människor och som blivit ett stort samhällsproblem. Inte minst på våra arbetsplatser där sjukskrivningar för psykisk ohälsa, varav många utav dem är kopplade till stress, fördubblats under de senaste åren. Genom att lära sig stresshantering kan du dock blir bättre på att hantera stressen när den väl uppstår!

 

  • Vad är stresshantering?
  • 5 övningar för stresshantering
  • Vårt stressprogram

 

Vad är stresshantering?

Stresshantering är i grund och botten en praktisk strategi som är utvecklad för att du ska kunna hantera stressen bättre. Mycket utav metodiken handlar om att ändra sin attityd och tolkning av de händelser och/eller situationer som framkallar stressen.

Inom stresshantering pratar man framförallt om två olika steg, där det första steget handlar om att lära känna sin kropp och dess varningssignaler. Med andra ord vad det är som orsakar stressen. Det andra steget handlar om det praktiska utförandet – att lära sig hantera den.

 

5 övningar för stresshantering

Det finns många olika övningar som kan hjälpa dig att hantera stressen. Tänk dock på att vi alla är olika, vilket innebär att olika övningar kommer att fungera bättre för olika människor. Det är därför en bra idé att testa en övning åt gången för att hitta den eller de övningar som fungerar bäst för just dig!

Varva ner – En viktig del av stresshanteringen är att lära sig varva ner och slappna av. Ett bra tips för att kunna slappna av är att stanna upp och släppa det du gör för att ta tre djupa andetag. Känner du dig fortfarande inte avslappnad kan du testa att utöka antalet andetag. Testa även att räkna antalet andetag tyst för dig själv.

Var observant – Genom att sakta ner och vara mer observant på omgivningen kan stressen minska. Försök ta in allt som händer runt omkring dig, se på träden som börjar blomma i vårsolen och himlens klarblåa färg.

Umgås med vänner – Att umgås med goda vänner och familj kan göra dig väldigt gott och minska stressen.

Lär dig säga nej – Trots att det är viktigt att omge sig med nära och kära, är det lika viktigt att lära sig säga nej till sådant man inte vill eller har lust med.

Ta hand om dig och din kropp – En väldigt viktig aspekt för att minska stressen är att ta hand om dig själv och din kropp. Träna, motionera och ät sunt! Något som många gånger är enklare sagt än gjort.

Ett bra tips är att försöka hitta en träningsform som du tycker är rolig och känner att du får ut någonting av. På så sätt blir det enklare att ta sig iväg och träna samtidigt som stressen kommer att minska.

 

Vårt stressprogram

Även om man kan träna på att hantera stress på egen hand, kan det ibland vara skönt att få en hjälpande hand. Genom vårt stressprogram kommer du lära dig att förebygga och reducera stress, innan den utvecklas till allvarlig ohälsa.

Det är särskilt utformat för yrkesverksamma klienter som upplever tydliga symptom – som t.ex. ökad oro, sömnsvårigheter och försämrat minne – men ännu inte har utvecklat den allvarligaste formen av problem, t.ex. utmattningsdepression. Programmet passar också de som vill lära sig att hantera stress och stora utmaningar i livet.


Känner du en oro för dig själv eller någon i din närhet? Det finns hjälp.

Känner du en oro för dig själv eller någon i din närhet? Det finns hjälp.
Av egna erfarenheter vet vi att dold psykisk ohälsa slår hårt mot individen och arbetsplatsen. Är du som chef eller HR orolig för en medarbetare? Är du kollega eller anhörig till en person som behöver hjälp? Eller är du orolig för egen del?

Ring oss på telefon 08 24 32 00 eller fyll i kontaktrutan så hör vi av oss.
Du får stämma av dina funderingar med en expert som vid behov hjälper dig vidare. Kontakten medför inga förpliktelser eller kostnader och du kan vara anonym.